Sunday, October 15, 2006

Kisah Dato' Azhar Mansor lagi - versi lain pula

"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." (Al-Hujurat, ayat 6)

"Assalamualaikum,
Saya bertemu dengan perbincangan ini sewaktu membuat kajian mengenai isu murtad masyarakat Melayu Malaysia . Menarik perhatian saya membaca isu Dato' Azhar Mansor. Saya berani menyatakan di sini bahawa Dato' Azhar Mansor, Alhamdulillah adalah masih seorang Muslim.

Khabar-khabar angin mula bertiup pada tahun 2003 di internet yang menyatakan bahawa Dato' Azhar Mansor telah memeluk agama kristian dan sering mengunjungi gereja di PJ (musa Hitam juga dituduh pada tahun 2000 mengunjungi gereja tersebut). Khabar angin bertitik tolak daripada cerita bahawa sewaktu tiang layar Jalur Gemilang patah ketika dilanda ribut kuat di Cape Hope , Dato' Azhar hampir lemas dan Jalur Gemilang nyaris karam. Dato' Azhar berdoa memohon bantuan.

Menurut cerita yang di- sebarkan lagi, datanglah ikan lumba-Lumba yang membantu memberi haluan kepadanya dan pada waktu itu beliau nampak "Isa Al Masih" menjelma dan memberitahunya bahawa dia akan selamat. Seandainya peristiwa ini benar terjadi (Dato' Azhar bagaimanapun tidak pernah menghebohkannya) maka beberapa faktor yang perlu diambil kira, pertamanya ialah beliau telah belayar seorang diri selama hampir 100 hari pada ketika itu.

Keduanya sistem GPSnya dan system komunikasinya menerusi satelit telah beberapa ketika terputus ketika itu. Ketiga, fikirannya mungkin tidak menentu akibat keletihan, ketakutan dan mungkin pengaruh alkohol yang diambil untuk memanaskan badan di dalam suhu yang melampau.

Maka sebagai seorang yang terpelajar dan berasal dari Perlis dengan didikan agama yang seimbang dengan kebanyakan orang Melayu, apabila kembali waras, beliau berfikir. Jawapan yang lahir pertamanya, mungkin godaaan syaitan.

Keduanya jika benar "Al Masih" telah muncul maka tiada yang mustahil Sebagai seorang Islam kita percaya Nabi Isa a.s tidak mati dan akan pada suatu ketika muncul semula memimpin umat manusia ke arah kebenaran. Maka 'jika' Dato' Azhar menyampaikan insiden ini kepada Tun Dr. Mahathir, itulah juga jawapannya.

Jika sewaktu mengikuti pelayaran ke Antartika bersama Tun, beliau membisikkan kes ini kepada Dato' Dr. Hamid, begitu jugalah jawapannya.

Memang benar isterinya adalah bekas warga Filipina yang berasal dari agama Kristian Katholik.
Seterusnya, kita lihatlah rujukan masa. Berita 'murtad'nya beliau mula muncul pada tahun 2003. Dia dikatakan berceramah di Sabah dan sekarang timbul pula kononnya bukan Sabah tapi Sarawak .

Kemudian kenyataan rasmi pertama di laman web pro kristian yang mula terbit pada tahun 2003, memberitahu bahawa Dato' Azhar telah memberitahu Tun Dr. Mahathir tentang insiden yang berlaku dan hasratnya untuk meninggalkan agama Islam dan memeluk agama Kristian. Tun Dr. Mahathir menasihatkan Azhar menginggalkan Malaysia untuk meneruskan niatnya.

Jadi dikatakan bahawa di antara tahun 2003 dan 2004 Dato' Azhar telah berhijrah dan meninggalkan Malaysia . Ada laman web pro Kristian menyatakan bahawa Dato' Azhar berhijrah ke Kanada. Ada pula yang berkata ke Australia . Kalau benar beliau berhijrah, saya tidak percaya seorang pelayar akan ke Australia .

Saya pernah menemui beliau di KLCC dan bersama di dalam majlis berbuka puasa di sebuah restoran. Beliau hadir bersama isteri dan anak-anaknya. Pada ketika itu ialah pada tahun 2000. Kami ada berbincang ringkas tentang isu program televisyen.

Pada tahun 2003 saya menghubungi beliau di Langkawi. Dan saya boleh mengesahkan bahawa pada tahun 2003 beliau masih di Langkawi dan sibuk dengan projeknya di Telaga Harbour. Pada 25hb Disember 2004 (Beliau kononnya sudah berhijrah), sehari selepas Tsunami melanda Lautan Hindi, Dato' Azhar dan fotonya sekali telah mengisi beberapa ruang akhbar dan juga laman web berhubung kerosakan kepada Telaga Harbour .
Bahkan dilaporkan oleh media, bahawa kapal layarnya juga mengalami kerosakan bersama beberapa kapal layar lain.

Kesimpulannya, kita boleh menalipon Telaga Harbour dan bertanya sama ada Dato' Azhar di situ lagi atau sudah 'hilang'. Kita boleh ke Langkawi dan melihat sendiri sama ada itu Dato' Azhar atau tidak. Jika Dato' Azhar masih di situ maka ternyata kenyataan dalam laman web pro Kristian adalah salah dan bertujuan menipu orang Islam Malaysia .

Dato' Azhar pernah sekali memberi kenyataan ringkas kepada pihak tertentu menafikan bahawa dia telah meninggalkan Islam. Saudara saudari, Ini adalah dakyah Kristian. Dato' Azhar adalah wira negara. Dato' Azhar seorang yang berani dan kental.
Alangkah hebatnya cerita kemunculan "Jesus Christ" dan menghulurkan bantuan kepada wira Melayu.

Alangkah hebatnya dan berpengaruh jika wira Melayu meninggalkan agama Islam dan memeluk Kristian. Saya menasihatkan anda yang musykil menalipon sendiri Dato' Azhar di Telaga Harbour dan kalau anda pergi ke Langkawi, kunjungilah wira negara itu.

Doakanlah kepada Allah dikuatkan Imannya dan supaya dijauhi beliau dari segala yang boleh memudaratkan dirinya, pegangannya dan pegangan kita.

Ingatkah cerita mengenai Neil Armstrong? Bagaiman pendakwah kita bercerita bahawa beliau mendengar laungan Azan di Bulan. Kemudian beberapa tahun kemudian mendengar semula laungan azan itu di Mesir. Ilmuan Islam berpendapat laungan yang didengarinya adalah laungan malaikat. Beliau lantas memeluk Islam. Hebatnya cerita itu. tetapi Neil Armstrong tidak pernah memeluk agama Islam.

Beliau dikatakan memeluk Islam dan kini bermautautin di Beirut . Tidak. Beliau sebenarnya tinggal di Lebanon . Lebanon adalah nama sebuah pekan di Amerika Syarikat. Neil Armstrong pernah dilontarkan soalan itu sewaktu beliau berada di Malaysia dan kenyataannya keluar di dalam NST. Kata Neil Armstrong, beliau tidak berniat memperkecilkan islam, tetapi beliau tidak pernah memeluk Islam.

Terima kasih.
Sheih

----- Forwarded Message ----
Wednesday, October 11, 2006 9:32:04 AMSubject: ISU: Kisah Dato' Azhar Mansor lagi - versi lain pula.Forwarded from: Blalang Group.
-------------------------------------------------
Komen Saya,

1. Kemana badan-badan Agama seperti, Majlis Agama,Majlis Fatwa Kebangsaan dll? sepatutnya mereka inilah yg menjernihkan keadaan.

2. Dato' Azhar Mansor lah yg sepatut memberi kenyataan terbuka bukan Sheih.

3. Dalam kes Neil Armstrong Dia telah tiada (Ghaib/meninggal dunia) wallahhualam, jadi Allah saja yg Maha Mengetahui.

4. Penulis Sheih berkata.
"Saya bertemu dengan perbincangan ini sewaktu membuat kajian mengenai isu murtad masyarakat Melayu Malaysia . Menarik perhatian saya membaca isu Dato' Azhar Mansor.
Saya berani menyatakan di sini bahawa Dato' Azhar Mansor, Alhamdulillah adalah masih seorang Muslim".
( Siapakah dia Sheih ini??? Dari Majlis Agama manakah dia? Kenapa Dia berani Menyatakan hanya didalam Forum yg Dato' Azhar Mansor tidak murtad? kita tidak mengenalinya, bersama siapakah Tuan Sheih membuat kajian mengenai isu murtad masyarakat Melayu???.

Fikir-fikirkan lah jangan ditelan bulat-bulat, saya tidak memperkecilkan Saudara Sheih, mungkin kajiannya benar (Wallahua'lam) dan nasihat saya jagalah Akidah kita baik-baik.

Terima Kasih.

11 comments:

Sheih said...

Saudara,

Harap dapat semak fakta saudara berhubung Neil Armstrong. Fakta saudara mengatakan Neil Armstrong sudah meninggal tidak tepat.

Terima kasih.

Anonymous said...

Cina-cina kat forumer kat USJ Forum! Sedarlah bahawa anda semua kaum pendatang! Pergilah migrate seperti mana 300,000 kaum anda setiap tahun! Buat menyemak saja Subang Jaya aje. Kerajaan PR Selangor akan tumbang GE13!

Dato Azhar muncul pada Persidangan UMNO lepas menafikan semua tuduhan murtad itu. Dia sentiasa ada ofisnya di Bay Langkawi, sesiapa boleh jumpa dia bila2 masa.

Sorrylah kaum Cina pendatang forum USJ! Anak cucu kamu akan migrate dan tak ada siapa akan lawat kubur kamu di Malaysia!

ME: Pioneer USJ

claireNel said...

x baik cakap macam tu,kita ni 1 msia...cina ke,melayu ke,india ke,iban ke,kadazan ke.....kita semua bersaudara....KRISTIAN X pernah membeza2kan umatnya!.....

Anonymous said...

ISLAM pn sama.. xpernah bezakan umat nya...
rasis mmg cmtu... rasis ni ibarat org ISRAEL,

Anonymous said...

yer la...tapi walaubagaimanapun..kita semua ada pegangan masing2 dan ajaran agama.. kita sebagai seorang hamba allah ,kita hanya merendahkan diri daripada menambahkan dosa untuk mengatakan orang lain.. kita hanya manusia biasa so hanya satu-satunya ja cara untuk menyelesaikan masalah ini iaitu berdoa kepada allah. dan isu murtad nie bukan la sebahagian dalam masalah sebab kenapa umat lain seperti kristian x pernah nak complain tentang seorang mualaf. mungkin m'rka b'fikiran s'org mualaf hanya mengikuti kepercayaan masing2. Kadang2 kita sebagai seorg manusia bukanlah sangat sempurna..sebab ada yg jht ada yg baik ,ada yg cntk dan ada yg busuk hati. maka oleh itu dari segi keagamaan bukanlah sebarang cerita yg bolehh d'gossipkan kerana kita harus menghormati antara satu sama lain tidak kira bangsa atau agama. namun kita janganlah b'prasangka buruk terhadap org,menghina,subotaj,cemburu, dll *peace no war. Ingat kita hanya insan biasa..

Anonymous said...

Sebenarnya saya rasa dato azhar ialah kristian

Anonymous said...

Tlg beritahu dr mana anda n media dpt tau azhar mansor kristian.. Jika ada bukti sila tampil n tunjukkan. Jgn ckp je tnp ada bukti.. Tu fitnah namanya

Anonymous said...

mana buktinya beliau kristian?ckp mcm tin 0 xpyahlh

Anonymous said...

Eleh.. Itu cerita betulah... Ingat kristian takde hak ke kat negara ni? Eh, Kitorang pun ada haklah

Wan Solehah al-Halbani said...

Ramai umat Islam yang percaya bahawa Azhar Mansor adalah Kristian dan murtad kerana beliau enggan untuk mengucap dua kalimah syahadah bila diminta untuk berbuat demikian.

Mungkin dia dimurtadkan oleh isterinya yang berasal dpd Filipina dan beragama Roman Kartolik.

Kemunculan Jesus di lautan adalah rekaan beliau dan propaganda Kristian sahaja.

Wan Solehah al-Halbani said...

Tengku Mahaleel juga beragama Kristian. Tak heboh pun.