Wednesday, October 18, 2006

Pokok Gharqad / Boxthorn (Pokok Yahudi)

TOLONG AMBIL PERHATIAN SEMUA UMATISLAM!! Hanya menyampaikan..... kalau sapa 2 yang nampak pokok Gharqad adaditanam di Malaysia nie....harap2 dapt panggil majlis suroh tebang ok....







Nama lain Africanboxthorn. Hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi(di sebuah tempat)..."

Di masjid tempat aku bersolat terawih di sini, ada istimewanya kerana selepas salam kedua ada sedikit tazkirah sebelum disambung rakaat yang seterusnya. tazkirah ini taklama, cuma dalam 5-6minit sahaja, tetapi cukup memberikan pengajaran dan ilmu. malam ni, ustaz tersebut membaca sebuah hadith seperti di bawah.

hadith sahih riwayat Al-Bukharidan Muslim:
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi disebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad',

kerana ia adalah pokok Yahudi". dengan masa yang agak singkat, beliau menceritakan akan gementarnya puak2 yahudi tentang kebenaran hadith ini, maka dengan rancaknya mereka sekian lama mencari tapak untuk menanam pokok-pokok gharqad ini, dan kini telah ditanam secara meluas di tanah palestin. betapa gilanya orang yahudi ini, yang menentang orang islam, tetapi dalam masa yang sama mempercayai kesahihan hadith ini. entah kenapa, hati aku teramat tertarik dengan hadith ini.

selepas solat terawih, aku masuk ke dunia cyber ini, mencari maklumat mengenai perkara berkaitan dengan hadith? tersebut. banyak artikel yang? terdapat dalam internet yang aku jumpa mengenai pokok gharqad ini, ianya juga dikenali dengan nama boxthorn. dalam banyak2 halaman internet yang paling menarik perhatian aku ialah halaman kerajaan yahudi ini sendiri di israel .

halaman ini ialah JewishNational Fund.( <http://www.jnf.org/> ) dari maklumat yang ada di halamanitu, yahudi ini ada satu dana kebangsaan yahudi yang khas untuk penanaman pokok!!!bayangkan, satu dana kebangsaan khas untuk tujuan tersebut disamping TUJUAN UTAMAnya adalah mencari tanah untuk puak2 yahudi ini tinggal.

ini juga menyatakan mereka telah berjaya menanam sebanyak 220 juta pokok dan projek2 lain. wallahualam la pokok apa yg ditanam sebanyak 220 juta itu. tetapi jika benar, pokok gharqab ini yang ditanam mereka, maka sahlah yahudi ini sememangnya mengakui kebenaran Islam tetap tetap menentang Islam."

23 comments:

Anonymous said...

Salaam. Saya tidak setuju kalau pokok gharqad ni ditebang. InsyaAllah pokok Gharqad ini akan ada hikmahnya dalam kita melawan yahudi laknatullah. Takkanlah Tuhan nak buat sesuatu yang akan menguntungkan musuh-Nya.

Ada sesuatu yang tertinggal dalm hadis nabi yang disebutkan tadi. Selepas Nabi sebut tentang pokok gharqad memang nabi berhenti setakat itu. Namun sebenarnya ada sesuatu yang menghalang Nabi dari meneruskan kata-katanya. Hikmahnya, hari ini Yahudi menanam jutaan pokok gharqad di Palastine. Lantas dengan terang menunjukkan kebodohan mereka. Tidak beriman dengan Nabi tapi percaya pula kata-kata Nabi. Malangnya mereka tidak mengetahui bahkan sebahagian besar umat Islam sendiri tidak mengetahui bahawa akan ada sesuatu yang menakjubkan bakal berlaku. Tiada siapa menyangka. Peristiwa itu akan bertepatan sekali dengan peribahasa Melayu "Harapkan pagar, pagar makan padi." Tidak masuk akal pagar boleh makan padi. Memang pagar sampai bila-bila tidak akan memakan padi. Tapi tidak pokok gharqad. Cuma orang-orang yang sangat hampir dengan Allah dan Rasul yang mengetahui akan perkara ini. Nantikanlah ARMAGEDDON!!

rosita said...

ASLM,
Ya, saya pun percaya ada muslihat disebalik menyatakan pokok Gharqad ini akan dapat membantu Yahudi secara langsung atau tidak. Hanya Allah saja yang mengetahui segala-galanya. Kita boleh merancang, tapi Allah Perancang yang Terbaik, sebaik-baik perancang.

ima maisara said...

salam..
hanya Allah Yang Maha Mengetahui, Setiap kejadian yg Allah aturkan pasti ada tersembunyi hikmahnya..kita makhluknya mampu berusaha dan merancang sahaja. selebihnya Allah yang akan menentukannya.

goattech95 said...

ya, mungkin ada hikmah disebalik pokok ini. mungkin ia memberikan udara(oksigen) lebih banyak daripada pokok yg lain.
tetapi, anda telah(atau pernah) mendengar kisah nabi ibrahim yg cuba dibakar oleh raja namrud.
namrud telah menggunakan kayu-kayu drpd pokok gharqa yg dijadikan bahan bakar.

lithium72 said...

salam 'alaik..

apa pula hukumnya kalau kita org2 Islam menanam pokok ini atau pun memakan buahnya.

sekadar bertanya.

lithium72 said...

salam 'alaik..

apa pula hukumnya kalau kita org2 Islam menanam pokok ini atau pun memakan buahnya.

sekadar bertanya.

Anonymous said...

Selamat...
Ana setuju sangat dengan komen2 sebelum ini supaya pokok "Gharqad" ni tak perlu ditebang kerana ia memudahkan pemburu me"locate" buruan dan sememangnya ia merupakan bahan bakar yang baik. Inilah Yahoo.d, kaum yang menyangka mereka bijak tapi tidakkah mereka ber"otak".....
Persolaannya, selepas melakukan sedikit research Ana dapati: Gharqad (Arab) = African Boxthorn (English)= Goji (China)?
Sememangnya Buah African Boxthorn ni berwarna merah atau lebih dikenali sebagai Christmas Cherry. Adakah ini buah Goji yag di jual secara berleluasa di "Sen-Sei" atau pasar malam di negara kita ini? Harap ada makhluk tuhan yg boleh terangkan. Only Allah knows why.

Anonymous said...

Buah Goji yg ditanam di China jenis lain iaitu 'Lycium Barbarum' buahnya lebih bujur. Buah Boxthorn ni lebih bulat atau nama botaninya 'Lycium ferocissimum' harap maklum.

RoCx said...

assalamualaikum...

sy pn sependapat dgn komen2 sblm ini
knp perlu ditebang pokok tersebut sedangkan dh terang lg brsuluh yg org yahudi mmg akn brsembunyi dibalik pokok trsebut...

bknkah dgn jelas dh nmpak hint yg cube di sampaikan oleh Rasul kte...bhwa pokok itu mmg pagar yg mkn padi...

lg byk ditanam pohon trsebut,lebih memudahkan umat Islam trus mmburu yahudi yg konon cerdik sgt nk nyorok kat situ...dlm pandai2 org yahudi ade jgk bodohnya...

komen utk lithium72 :

pd pndpt peribadi sy pohon gharqad adalah tanda kekuasaan-Nya utk mmbantu & memudahkan umat Islam memburu Yahudi kelak...

brgurau sket : kalau kite tolong tanam pun ok gak,pakej ngn periuk api...

ⒾⓇ ⒻⒶⓏⓁⓁⓎ فازلي said...

Pokok Gharqad adalah pokok African Boxthorn, dari keluarga Solanaceae. Ia sejenis pokok yang berduri dan mempunyai dahan yang berjalin-jalin. Dikategorikan sebagai beracun, dan buahnya seperti buah tomato, tetapi kecil dan hanya berdiameter 1 cm sahaja. Daun nya bewarna hijau muda. Bunganya kecil dan berwarna putih dengan tompok-tompok ungu.

Anonymous said...

pokok nie x sesuai ngan iklim malaysia..so xyah sush2 nk tebng..nk tanam pn blum tn2 tmbuh..

Anonymous said...

assalamualaikum,

pokok ni lah yg akan melindungi orang yahudi suatu hari nanti...knpe nk kene skong pkok yg smemangnya keramat bg orang yahudi?ada hadis mengatakan keburukkan ttg pkok ni...
harap maklum...

Anonymous said...

askum,biar mereka tanam sebanyak mana yg mereka mahu.nanti senang nak cari.stategi mereka biarkan.strategi kita kaum muslimim ni biar ALLAH tentukan.

berpegang teguh la sekalian umat islam pada AL QURAN DAN SUNNAH untuk dapatkan kemenangan..

INSYALLAH...

PEMEGANG PANJI HITAM

Zack said...

Kemungkinan juga bentuk pokok Gharqad akan diubahsuai mengikut teknologi...Perlu diingat, orang Yahudi ni bijak.. Pemikiran mereka sentiasa kehadapan dari orang lain! Tidak semestinya mereka terang2an bersembunyi macam tu sahaja.. Mungkin sukar utk dikesan radar atau sebagainya setelah pokok dan bentuk nya diubah mengikut kemajuan teknologi..;-)...

mk miqdad said...

Allah swt dah janjikan kemenangan bg umat islam jd nak buat ape korang takut lantak la dorang nak nyorok ker ape, yg pasti tentera islam tetap akan menang

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM....
SAYA AGAK RISAU APABILA MEMBACA MENGENAI POKOK BOXTHORN DAN BILA SAYA LIHAT IA HAMPIR SAMA DENGAN GOJI YANG DIPERKATAKAN SKRG YG BEGITU BERKHASIAT...
APA DI CARI DALAM WIKIPEDIA...SAYA DAPATI BOXTHORN DAN GOJI ADALAH DALAM KUMPULAN YANG SAMA...
ADA KAWAN-KAWAN YANG BOLEH BERI PENJELASAN

al bakahi said...

Salam??? Semalam saya mengikuti satu kelas hadis bersama seorang ulama' di tanah arab, beliau menafsirkan surah al-Isra' dan menyentuh tentang Pokok Ghardaq, masjidil Aqsa, Yahudi, Nabi Isa dan Imam Mahdi...
Apa yang saya nak 'hightligt'kan adalah berkaitan dengan pokok "Ghardaq" itu, sebagaimana fokus tajuk di atas... Sememangnya poko itu adalah tempat persembunyian yahudi di akhir zaman berdasarkan kefahaman mereka dari kitab taurat dan hadis Nabi sendiri, kata prof. kami yahudi sememangnya seorang yang pakar dalam agama tetapi kafir kepada apa yang diturunkan...
Apapun cerita tentang pokok atau sebagainya yang akan terjadi tidak perlu kita risaukan sepertimana kerisauan yahudi kerana kita janji Allah untuk kita adalah kebahagiaan selagi mana kita mempetahankan iman kita...
Tidak ada yang dapat memudaratkan kita melainkan Allah, jika benar buah dari pokok itu bermanfaat maka manfaatkanlah kerana sememangnya Allah jadikan setiap yang ada di dunia ini untuk manfaat setiap manusia....

al bakahi said...

Salam??? Semalam saya mengikuti satu kelas hadis bersama seorang ulama' di tanah arab, beliau menafsirkan surah al-Isra' dan menyentuh tentang Pokok Ghardaq, masjidil Aqsa, Yahudi, Nabi Isa dan Imam Mahdi...
Apa yang saya nak 'hightligt'kan adalah berkaitan dengan pokok "Ghardaq" itu, sebagaimana fokus tajuk di atas... Sememangnya poko itu adalah tempat persembunyian yahudi di akhir zaman berdasarkan kefahaman mereka dari kitab taurat dan hadis Nabi sendiri, kata prof. kami yahudi sememangnya seorang yang pakar dalam agama tetapi kafir kepada apa yang diturunkan...
Apapun cerita tentang pokok atau sebagainya yang akan terjadi tidak perlu kita risaukan sepertimana kerisauan yahudi kerana kita janji Allah untuk kita adalah kebahagiaan selagi mana kita mempetahankan iman kita...
Tidak ada yang dapat memudaratkan kita melainkan Allah, jika benar buah dari pokok itu bermanfaat maka manfaatkanlah kerana sememangnya Allah jadikan setiap yang ada di dunia ini untuk manfaat setiap manusia....

Galingone said...

alhamdulillah qta semua dapat ilmunya dan akan menyampaikan kepada yang lain yang belum tau.agar mereka lebih waspada kepada serangan yahudi dan qta sebagai umat islam pun harus juga mempersiapkan sedini mungkin akan dekatnya kiamat..agar kita semua lebih beriman dan bertawakal hanya kepada ALLAH SWT.amin..

quotes said...

saudara-saudara ku. usahlah kita terlalu taksub membunuh kaum bani israel. sesungguhnya mereka adalah keturunan nabi ibrahim...mereka manusia juga yang perlu hidup di muka bumi dan tidak dapat berpindah ke planet lain. berringatlah saudara-saudara ku agar bertenang bnila berdepan dengan kaum ini dalam segala hal. beringatlah saudaraku...di akhir zaman akan diturunkan nabi isa a.s. yang berketurunan yahudi dari nazareth...untuk membimbing kita...usah terlalu taksub sehinggakan kita ingkar mengikut suruhan Tuhan untuk berjihad melalui nabi isa...kerana dia adalah kaum Yahudi...sekiranya Tuhan ingin musnahkan kaum Yahudi pasti sudah dia lakukan lama dahulu..seperti kaum2 lain yang dilaknat...cth kaum A'ad yang dimusnahkan dgn pekikan yang kuat....kita harus tahu bezakan kaum yahudi zionis, yahudi kristian dan yahudi orthodoks....mereka tidak sama...kita harus tahu fakta sejarah kenapa mereka zalimi palestin...saya sekadar menyampaikan. salam.

zihan said...

Pagar memang tak makan padi... tapi peribaha tu salah... sebenarnya Pegar (sejeis Burung)
yang belnya Harapkan Pegar, Pegar Makan Padi... kesilapan ini berlaku apabila perkatan Pegar di Eja jawi... maka jadilah Pagar

Zamerul Farisha said...

Kbenarannya Rasulullah mninggalkan hadis ni sbgai pesanan@klu tntang tnda kiamat spaya umatnya buat prsediaan perang diakhir zman,,walaupun nabi xthu bilanya brlaku kiamat namun bginda smpaikan juga pda kita tntng tnda2nya,walaupun yahudi dh ambil ksempatan tntng hadis ni kita xprlu tkut dgn tndakan mreka tnam pkok gharkad byk2 tu sbab nabi xkan tinggalkan apa2 pesanan untuk kita slaian ia untk kbaikan umatnya dmi memenangkan para pjuang Islam,,,yg pasti tntera Islam akn mmang dan dajjal akan mati ditangan nabi Isa itu jnji Allah,,

Zamerul Farisha said...

Kbenarannya Rasulullah mninggalkan hadis ni sbgai pesanan@klu tntang tnda kiamat spaya umatnya buat prsediaan perang diakhir zman,,walaupun nabi xthu bilanya brlaku kiamat namun bginda smpaikan juga pda kita tntng tnda2nya,walaupun yahudi dh ambil ksempatan tntng hadis ni kita xprlu tkut dgn tndakan mreka tnam pkok gharkad byk2 tu sbab nabi xkan tinggalkan apa2 pesanan untuk kita slaian ia untk kbaikan umatnya dmi memenangkan para pjuang Islam,,,yg pasti tntera Islam akn mmang dan dajjal akan mati ditangan nabi Isa itu jnji Allah,,