Thursday, September 28, 2006

Janganlah persiakan bulan paling istimewa ini.

Pada bulan puasa, ramai juga bertemu kebahagiaan. Hati tenang menunggu berbuka. Solat sunat, membaca al-Quran juga bertambah pada bulan puasa. Amal jariah dan sedekah cukup mudah pada bulan puasa. Pahala yang dijanjikan Allah s.w.t. berlipat ganda.

Yang lama meninggalkan tikar sembahyang juga ramai kembali sujud lima waktu pada bulan puasa. Pintu taubat dan rahmat terbuka luas. Ramadan adalah juga bulan taubat. Ramai yang menitiskan air mata pada bulan puasa. Basah sejadah ketika sujud kerana mengenangkan betapa diri terlalu berdosa.

Ya Allah ampuni hamba-Mu ini. Dulu aku berzina dengan anak dara, janda, pelacur, isteri orang... dulu aku bakhil, susahkan orang lain, kepada ibu bapa pun tidak pernah kirim duit.

Ya Allah, ampunilah hamba-Mu ini. Sesungguhnya aku berasa malu menghadap-Mu yang Allah. Aku ini sangat kotor. Arak, hasil duit judi, duit tuntutan temberang di pejabat, duit curi, duit tipu, duit pinjam tidak pernah dipulang... semuanya ada dalam diri aku ini.

Ya Allah, Yang Maha Pengampun. Hamba-Mu bersyukur kerana Engkau tidak pernah melupai diri yang langsung tidak pernah mengingati-Mu selama ini. Jika tidak kerana kasih-Mu, sudah pasti aku tidak akan insaf terhadap segala kesalahan.

Ya Allah, terimalah taubat hamba-Mu pada bulan Ramadan yang Engkau muliakan untuk kami anak Adam ini. Ya Allah... tunjukkanlah kami jalan yang lurus dan kekalkanlah kami di jalan ini selama-lamanya.

Ramadan datang lagi. Janganlah persiakan bulan paling istimewa ini.

No comments: