Thursday, September 07, 2006

Pesanan Imam Ghazali

Assalamualaikum wrt .....

Di sini saya sertakan artikel yang saya perolehi dari daawah.com....Semoga artikel ini dapat menambahkan lagi rasa cinta dan takut kita terhadapAllah ...... InsyaAllah...Manusia tidak pernah lepas dari melakukan maksiat....Oleh yg demikian marilah kita sama2 sentiasa berdoa agar Allah mengampun kan dosa2 kita...JAUHI MAKSIAT ZAHIRIMAM GHAZALI rahimahullah berkata bahawasanya agama itu terbahagi kepadadua. Pertamanya meninggalkan maksiat yang ditegah dan satu bahagian lagiadalah mengerjakan segala yang disuruh.Lazimnya, berbuat taat dan menurut segala yang disuruh itu adalah lebih mudah berbanding dengan meninggalkan perkara yang dilarang. Kerana itulah Nabi SAW bersabda,
“Orang yang berhijrah itu adalah seorang yang meninggalkan kejahatan dan orang yang berjihad ialah seorang yang memerangi hawa nafsunya.” Individu yang berbuat maksiat adalah mereka yang mengkhianati Allah dan mengkufuri nikmat yang dianugerahkan-Nya.
Ini kerana anggota tubuh badan adalah satu nikmat dan amanah Allah kepada hamba-Nya.Sekiranya hamba tersebut menggunakan anggota itu kepada perlakuan maksiat,ia telah menyalahi fitrah kejadiannya sendiri. Di waktu inilah seseorang itu menjadi kufur terhadap nikmat Allah.Oleh itu, hendaklah setiap individu muslim menjaga sungguh-sungguh seluruhanggota badannya terutamanya anggota yang tujuh iaitu memelihara MATA,TELINGA, LIDAH, PERUT, KEMALUAN, TANGAN dan KAKI. Ini kerana neraka Jahannamitu terdiri dari tujuh pintu dan tidak terhumban ke dalamnya anak Adam melainkan maksiat anggota yang tujuh itu.MATA yang dianugerahkan Allah untuk melihat dan memimpin anggota tubuh yanglain wajib dielakkan dari melihat empat perkara.
Peliharalah mata dari melihat perkara yang haram seperti aurat perempuan, melihat gadis remaja dengan iringan syahwat, melihat kepada sesama muslim dengan pandangan yang menghinakan dan melihat segala keaiban orang lain.TELINGA yang berfungsi untuk mendengar sesuatu harus dicegah dari mendengarsegala perkataan bid’ah yang menyimpang dari ajaran agama, mendengar umpat-mengumpat dan kata-mengata, mendengar perkataan yang keji dan jugamendengar perkataan yang batil dan sia-sia.LIDAH diciptakan oleh Allah untuk berkata-kata. Maka hendaklah ia digunakanmengikut fungsinya yang benar. Janganlah sampai ia diseleweng denganmenuturkan kalimah dusta walau untuk tujuan bergurau-senda, mengumpat,menfitnah, bertengkar dan mengucapkan segala perkataan kotor.
Rasulullah SAWbersabda, “Sesungguhnya dusta itu satu pintu dari sifat munafik.”Tetapi dalam keadaan tertentu kita harus berdusta, misalnya untukmendamaikan dua orang yang berkelahi atau suami-isteri yang bergaduh, yangmana tidak mungkin mereka dapat didamaikan kecuali dengan berdusta. Begitu juga dengan mengumpat. Mengumpat dibenarkan jika membawa maslahah (kebaikan) yang meliputi pada enam keadaan :-1. Mendedahkan kejahatan penjenayah supaya dihukum pemerintah atau mendedahkan kezaliman pemerintah supaya dihukum oleh rakyat.2. Mendedahkan perbuatan mungkar seseorang supaya dia meninggalkan maksiattersebut.3. Mendedahkan kezaliman seseorang untuk menuntut hakdan keadilan.4. Mendedahkan kefasikan dan kezaliman seseorang kepada orang yang belummengetahuinya bagi mengelakkanmereka bersahabat dengan si fasiq atau si zalim itu.5. Memperkenalkan seseorang yang tidak dikenali melainkan dengan menyebutkeaiban yang ada pada dirinya.6. Menyebut akan sifat keji orang yang masyhur dengan kezaliman, kefasikan atau kejahatannya.Selain dari enam situasi di atas, kita dilarang sama sekali dari mengumpat walau apa yang dikata itu ada kebenarannya. Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda, “Jangan mengumpat sebahagian kamu akan sebahagian yang lain. Adakah sebahagian kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Sudah tentu kamu benci.”PERUT pula hendaklah dipelihara dari memakan yang haram dan yang syubhah(tidak jelas antara yang halal dan haram). Ini kerana makanan yang kita makan akan menjadi darah daging. Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daging yang tumbuh dari makanan yang haram maka neraka adalah lebih utama untuknya.”Rasulullah SAW turut bersabda lagi, “ Ibadat dan ilmu yang disertai dengan memakan rezeki yang haram seperti membina rumah di atas himpunan najis.”Seterusnya, Imam Ghazali mengingatkan kita agar menjaga KEMALUAN dari segalayang diharamkan ke atasnya oleh Allah. Hendaklah ia dipelihara sebagai manafirman Allah, “ Dan mereka yang memelihara akan kemaluan mereka melainkan keatas isteri mereka atau ke atas hamba sahaya mereka, meka sesungguhnya mereka tiada dicela.”TANGAN turut harus dijaga dengan sebaik-baiknya dari memalukan dan menjatuhkan maruah sesama Islam. Ia juga janganlah digunakan untuk mencapaitujuan yang jahat atau menyuruh berbuat yang haram.Manakala kedua KAKI pula hendaklah dipelihara dari melangkah ke tempat-tempat maksiat yang ditegah oleh syarak. Dan juga kedua kaki itu hendaklah dikawal dari menghadap pemerintah yang zalim tanpa sebarang keadaan darurat yang mendesak.Begitulah nasihat Imam Ghazali didalam kitabnya yang agung, ‘ Bidayatul Hidayah.’ Sesungguhnya di akhirat nanti segala anggota tersebut akan memberi kesaksian di atas apa yang dikerjakan di muka bumi ini sebagaimana firman Allah di dalam Surah Ya-Siin, “ Pada hari Kami kunci mulut-mulut mereka dan tangan-tangan mereka memberitahu Kami dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang telah mereka usahakan.”.Assalamualaikum wrt...

1 comment:

abqari said...

amat bermanfaat sekali... insyaAllah akn dijadikan ingtn selalu